För att ett företag ska kunna skörda framgångar gäller det att komma ut till hela dess potentiella kundkrets. Det spelar ingen roll om det är varor eller tjänster som ska säljas men alla möjliga köpare måste nås. Om kunden inte vet att en vara existerar kommer hen inte köpa den.
Ett av de mest direkta sätten att göra reklam på är med film. Det kan vara filmer som ska visas på TV eller internet, för hela landets åskådare eller i samband med konferenser och mässor. Det kan också vara reklam för medarbetare, exempelvis ett byggbolag som du vill ska köpa dina takpannor eller butiker som du hoppas sälja inredningsartiklar till. Oavsett produkter och tillfälle kan du komma mycket långt genom att anlita ett produktionsbolag Stockholm som kan hjälpa dig med allt du behöver på ett proffsigt sätt.
Förbered filmen med smart planering
Varje reklamfilm är unik och hur den ska utformas beror helt på vad du vill säga och till vem. I reklamsammanhang är målgruppen A och O och att du har ett starkt varumärke som du har fulla rättigheter till och som uttrycker din identitet. Att skapa en film med klipp eller musik från berömda dataspel kan vara fantastiskt för en yngre eller medelålders publik men inte alls lika lyckat för seniorer.
En annan viktig fråga är vad du egentligen vill med reklamfilmen. Är det att berätta om en helt ny och unik tjänst eller vara bör filmen vara mycket klar och instruktiv. Här kan du få stor hjälp av animationer som i detalj kan visa hur saker fungerar eller ska installeras. Om det däremot är redan kända produkter som du vill pusha lite extra eller göra en stor kampanj med specialerbjudanden bör du istället fokusera på att göra filmen så lockande och igenkännbar som möjligt. Ta till exempel ICAs långa och framgångsrika reklamfilmer där en hel värld med olika personligheter skapats till så stor grad att media uppmärksammar vem som ersätter vem och hur publiken reagerar efter varje ny snutt. Hämta inspiration från andra som lyckats med sina filmer för att se vad du själv uppskattar mest och att få bra idéer.
Välj rätt koncept
Ett skickligt produktionsbolag vet vad som säljer bäst i olika sammanhang, och det finns ofta olika möjligheter och stilar. Några exempel på reklamfilmens aspekter som påverkar dess framgångar är:
- Musik – ska passa målgruppen och vara lätt att komma ihåg
- Humor – utstrålar personlighet och säkerhet och uppskattas av många
- Språk – slang eller traditionellt korrekt
- Aktörer – en berömd skådespelare eller kanske företagets ägare?
En sista, men också mycket viktig aspekt är att din information och dina erbjudanden motsvarar verkligheten. Det finns en hel del regler för vad som är tillåtet eller inte, och enligt Hallå konsument är det särskilt viktigt att du inte lovar mer än du kan hålla.
Med en lyckad reklamfilm kan du få massor med nya kunder och ju mer själva produktionen uppskattas, desto bättre kan du följa upp den. Gör en långvarig strategi där du håller dig inom en viss stil för att kännas igen redan de första sekunderna. Med en bra produktion kan du komma längre än du någonsin hoppats.