Martin Gustafsson – ”Det går inte att träna ikapp en dålig kosthållning”

18 mars, 2014

Namn: Martin Gustafsson

Ålder: 37 år

Bor: Kalmar

Familj: Tvåbarnspappa + ett bonusbarn och särbo

Hemsida: Fitnessmat träning & passion på Facebook samt fitnessmatrecept.nu under uppbyggnad.

Kloka ord du försöker leva efter: Du är unik i ditt jag och idag skapas ditt framtida jag

Fick en pik från sin dåvarande granne
Alla människor som håller på med träning har säkerligen en egen historia om vad som fick just dom att komma igång och ta tag i träningen.  För Martin Gustafsson var det en pik från grannen som fick honom att sätta igång.
-Jag åt snabbmat minst 3 dagar i veckan och drack på tok för mycket alkohol. Godis och chips varje helg. Jag stressade konstant och sov minimalt dom nätter jag ens gick och la mig.
Och träning var något som andra höll på med. Det här resulterade i en begynnande mage på en kropp utan muskler. En dag fick jag en pik från min dåvarande granne och på den vägen är det, säger Martin.
Nu har han tränat på gym sedan fyra år tillbaka och de senaste tre åren har han haft mer fokus på fitness.
-Jag tränar för att stärka och forma min kropp precis som jag vill ha den. Styrketräning är den träningsform som ligger mig närmast hjärtat.

Kan du berätta om en motgång du minns extra väl?
-Min första deff! Då hade jag inte koll på varken mat eller träning och förlorade mer muskler än fett. Detta på grund av överdriver cardio och stress, berättar Martin.
Att deffa är en förkortning för ordet definiera. Det är en process som går ut på att förbränna fettmassan och att definiera musklerna som ligger under fettet.

Att blicka framåt

Det svåraste med träning för många som jag upplever det är att motivationen tynar bort efter någon månad.Vad har fått dig att hålla motivationen uppe när den trytit?
-Jag blickar framåt och har alltid en plan som sträcker sig långt framåt där delmålen håller mig igång.
Jag uppmanar även andra att blicka framåt, för det som hänt går inte att ändra på iallafall.
Du är här och nu så varför inte börja redan idag? Jag vet att min kropp tackar mig för mina förändringar, för det speglas i hur jag mår och är som person. Min kropp är min egen och hänger med så länge jag lever. Därför tänker jag visa den respekt och vårda den efter bästa förmåga, säger  Martin.
kost
-Sen jag la om mina vanor och började med styrketräning har min kroppssammansättning förändrats en del. Lång väg kvar, men det är kul att se vad som skett så här långt.

Träning+familj=Sant?

Många använder familj som en ursäkt till att de inte hinner träna. Hur får du din vardag att gå ihop med familj och träning?
-Man hinner med båda delarna och lite till. ALLA hinner träna på ett eller annat sätt. Alla hinner definitivt äta hälsosamt.
För mig finns inga hinder, utan jag fokuserar istället på att hitta lösningar. Jag hinner med en morgonpromenad innan barnen vaknar och ett effektivt styrkepass efter jobbet, säger Martin. Jag har barnen varannan vecka och får pussla och prioritera, jag gör storkok till mig och lagar barnens mat dagligen. På så sätt sparar vi tid och hinner umgås och leka.
Träning är kärlek för mig och min älskling tränar dessutom med mig. Finns inga ursäkter bra nog att inte träna, fortsätter han.

Kostdjungeln
Det finns hur många olika dieter som helst som är bäst för just Dig för att tappa -10 kilo på kortast tid som möjligt enligt kvällspressens löp. Hur ser du på det här med kost och träning?
– Den bästa kosten är den som anpassas efter din egna personliga målsättning. Det finns så många som kämpar och kämpar med träningen utan motiverande synliga resultat. Så maten är och förblir nummer ett. Det går inte att träna ikapp en dålig kosthållning. Det är i köket du sätter resultatet av din träning, säger Martin.
kost

En vanlig anledning som jag tror får folk att sluta med träningen och kosten är att dom inte ser resultat snabbt nog, vi människor är för otåliga och förväntar oss att se resultat efter första veckan.
Helst vill vi se resultat på vågen NU eller redan igår. Men det finns dom som äter bra men ändå inte går ner i vikt. Vad tror du att det beror på?
-Du äter mer energi än vad du gör av med. Med en kostdagbok får du snabbt en överblick över dina vanor och kan enkelt justera utifrån den. Vågen säger dessutom långtifrån allt, så se till att även ta dina mått.
Att dra ner på maten är många gånger inte det bästa. Se istället över om du kan effektivisera din träning. Lägg fokus på basövningar som aktiverar många muskelgrupper!

Men om jag nu är helt ny inom det här området med träning och kost, vad har du för tips till mig?
-Att prova många träningsformer utan att bli avskräckt. Bättre att träna med passion än att det ska vara ett ont måste i ens vardag. Gör träningen till en del av vardagen. Sätt målen och planen och satsa därefter, säger Martin.

Har du några sista tänkvärda ord?
– Jag har sagt det så många gånger förr, men det tåls att upprepas:
Det går inte att träna ikapp en dålig kosthållning! Det är i köket du du sätter resultatet av din träning.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

nio − sex =