5 heta trender sommaren 2015

17 mars, 2015

Genom att kartlägga svenskarnas resvanor och företeelser i resebranschen har resebyrån Ticket fångat upp tio heta trender inför 2015. Här presenterar jag fem utav dessa.

Mobilen – det självklara verktyget på resan.
Nu för tiden så finns WiFi i princip överallt, restauranger, fik, flygplatser, hotell etc.
Nuförtiden går det att hitta gratis WiFi på många ställen under resan, på till exempel hotell, restauranger, caféer, flygplatser och transportmedel. Enligt Tickets Novus-undersökning var det endast nio procent av resenärerna mellan 18 och 29 år som svarade att de inte använder mobilen under utlandsresan.
Att ett hotell har Wifi är viktigare än att hotellet har pool nu för tiden när en väljer hotell.

Resenärerna blir sina egna reseledare
Idag är det så pass lätt att få tag på reseinformation i de olika sociala kanalerna att en allt oftare blir sin egen reseledare som själv väljer ut och plockar fram den fakta en finner intressant och som behövs inför avfärd. Och självklart är mobilen den nya reseledarens nummer ett verktyg!
Enligt Tickets Novus-undersökning uppger hela 56 procent av svenskarna att de läser och skriver ut reseguider från Internet när de vill söka information om ett resmål. Den näst vanligaste informationskällan är vänner och bekanta, vilket 46 procent svarar.
Undersökningen visar även att det i stort sett är lika många som köper en guidebok.

5 heta trender sommaren 2015

Teknik minimerar mänskliga möten
Det är inget nytt att flygbolagen gör det möjligt att checka in online, nu för tiden får du ett sms att du kan checka in genom att sms:a XXXX till nummer XXX. Och tydligen så kan du även checka in på hotell via mobil också, det visste faktiskt inte jag. Men all denna typ av teknik minimerar momenten som innefattar den sociala biten, de mänskliga mötena och personliga servicen. Som jag tycker är så viktig med en resa!
Jag förstår att tjänsterna är till för att spara tid för resenärerna. Men enligt Tickets Novus-undersökning föredrar 44 procent av svenskarna fortfarande att checka in vid en bemannad disk på flygplatsen. 25 procent checkar hellre in online innan de åker till flygplatsen och 20 procent använder sig av self-service-maskinerna. En anledning kan vara att man uppskattar service på semestern och känner att det är bekvämare att låta någon annan sköta saker åt en än att göra det själv.

Uppleva samma resmål på nytt
Att åka till ett resmål du tidigare har besökt har tidigare kunnat uppfattas som bekvämt eller som en ovilja att upptäcka något nytt. I Tickets Novus-undersökning svarar 70 procent att de någon gång återvänt till samma resmål.
Första gången så turistas det och en vill uppleva alla sevärdheter och turistattraktioner som finns. Andra gången vill en njuta av atmosfären och känna på livet som och med ”the locals”. För många handlar det också om att återuppleva resmål med ett nytt resesällskap, kanske sin nya partner eller sina barn.

Storstäder lockar barnfamiljerna
Det har blivit populärt att åka till storstäder bland barnfamiljer. Bokningarna till New York har ökat med 42 procent bland just barnfamiljer. Till städer som Istanbul och Berlin har bokningarna mer än fördubblats. Och här kan en faktiskt se ett samband med att allt fler vill uppleva samma resmål på nytt. Dagens föräldrar har ofta rest mycket innan de fick barn och återvänder gärna till städer för att visa barnen.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply



nitton − 18 =